- Vad handlar det om?
- Vilket budskap finns?
- Finns det ord/uttryck som kan betyda annat?
Förklara
hur du tänker!
Jag tänker att vi först tränar alla tillsammans och sen ska ni få träna i par och prata med varandra om en dikt/låt. Då ska ni tänka er att ni gör en diskussion och utgå ifrån det ni har hört.På fredag kommer det bli en diskussionsuppgift och då är det den här bedömningen, som vi kommer att använda:
Bedömningskriterier interaktion Svenska som andraspråk grundläggande
Namn:____________________ DK:____________
Diskussion om dikter/låttexter (hörförståelse)
|
|||
|
E |
C |
A |
Hur väl eleven klarar av att delta i
samtalet/diskussionen (produktion och interaktion)
|
Elevens åsikter framförs med argument
som är:
o enkla
o till viss
del underbyggda
genom att göra kopplingar till texten
och antingen till sig själv eller omvärlden.
|
Elevens åsikter framförs med argument
som är:
o utvecklade
o relativt
väl underbyggda
genom att göra kopplingar till texten,
sig själv och omvärlden.
|
Elevens åsikter framförs med argument
som är:
o välutvecklade
o väl underbyggda
genom att göra kopplingar till texten,
sig själv och omvärlden.
|
Hur väl eleven kan leda diskussionen
och föra samtalet vidare framåt (produktion och interaktion)
|
Eleven kan till viss del föra diskussionen framåt. (Eleven visar på olika
sätt, som bekräftande nickningar, korta frågor och svar osv. att hen är
delaktig. Frågorna är enkla och relevanta)
|
Eleven kan föra diskussionen framåt. (Eleven svarar på frågor, ställer
eventuella följdfrågor och frågor som visar aktivitet. Frågorna är utvecklade).
|
Eleven kan föra diskussionen framåt och fördjupa och bredda diskussionen.
(Eleven ställer aktivt välutvecklade och relevanta frågor och försöker
involvera alla, redogör för sina åsikter och följer lyhört upp
gruppdeltagarnas inlägg.)
|
Ordval och variation i meningar
|
Ordvalet är enkelt men relativt varierat. (ordvalet är i huvudsak relevant och
eleven gör sig förstådd)
Meningsbyggnaden är relativt varierad.
|
Ordvalet är relativt varierat.
(ordvalet är relativt relevant och förtydligar relativt väl vad eleven vill
säga)
Meningsbyggnaden är varierad.
|
Ordvalet är varierat och specifikt. (Ordvalet är relevant och förtydligar
träffsäkert vad eleven vill säga.)
Meningsbyggnaden är varierad och väl fungerande.
|
Uttal
|
Språket är relativt tydligt
|
Språket är tydligt
|
Språket är tydligt
|
Flyt
|
Språket har ett visst flyt med en fungerande
textbindning.
|
Språket har flyt med till viss del varierad
textbindning.
|
Språket har flyt med en väl fungerande
textbindning.
|
Det var roligt att lyssna på de dikterna och försöka att veta vad diktare vill säga och vad budskapen är.
SvaraRaderaTack Sofia och vi ses imorgon.
Samar