Ni ska prata om era erfarenheter av romaner eller andra berättande texter och vi kommer att bedöma i den här matrisen:
Bedömningskriterier interaktionSvenska som andraspråk - grundläggande
Namn:____________________ DK:____________
Samtal om erfarenheter av romaner
|
|||
|
E |
C |
A |
Hur väl eleven kan föra samtalet vidare
framåt (produktion och interaktion)
|
Eleven kan till viss del föra samtalet framåt. (Eleven visar på olika sätt,
som bekräftande nickningar, korta frågor och svar osv. att hen är delaktig.
Frågorna är enkla och relevanta)
|
Eleven kan föra samtalet framåt. (Eleven svarar på frågor, ställer
eventuella följdfrågor och frågor som visar aktivitet. Frågorna är utvecklade).
|
Eleven kan föra samtalet framåt och fördjupa och bredda samtalet. (Eleven
ställer aktivt välutvecklade och relevanta frågor och försöker involvera
alla, redogör för sina åsikter och följer lyhört upp gruppdeltagarnas
inlägg.)
|
Ordval och variation i meningar
|
Ordvalet är enkelt men relativt varierat. (ordvalet är i huvudsak relevant
och eleven gör sig förstådd)
Meningsbyggnaden är relativt varierad.
|
Ordvalet är relativt varierat.
(ordvalet är relativt relevant och förtydligar relativt väl vad eleven vill
säga)
Meningsbyggnaden är varierad.
|
Ordvalet är varierat och specifikt. (Ordvalet är relevant och förtydligar
träffsäkert vad eleven vill säga.)
Meningsbyggnaden är varierad och väl fungerande.
|
Uttal
|
Uttalet är relativt tydligt
|
Uttalet är tydligt
|
Uttalet är tydligt
|
Flyt och tydlighet
|
Språket är relativt tydligt, har ett visst
flyt med en fungerande
textbindning.
|
Språket är tydligt, har flyt med
till viss del varierad
textbindning.
|
Språket är tydligt, har flyt med
en väl fungerande textbindning.
|
Härligt tycker jag,för det är en bra träning att förbättra vårt språk.
SvaraRaderaTack för din förslag!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera