Period 3
Dk 3-4-gruppen
21 oktober-22 november
Tema: Läsa gemensam roman “Pojken i randig pyjamas”
Innehåll:
- Gemensam läsning i smågrupper, i helgrupp och tyst läsning på egen hand
- Träna
på nya ord (mest innan läsning)
- Träna
på att sammanfatta (muntligt och skriftligt)
- Jobba
med innehållsfrågor och reflekterande frågor till texten
- Träna
på att skriva läslogg (kommentera berättande) - träna att prata om olika citat
- Läsa
faktatexter om andra världskriget (innan läsning för att skapa
förförståelse)
- Träna
på person-och miljöbeskrivning
- Läsa
analys av Stjärnlösa nätter på ett kapitel (finns på Fronter) - alla som
behöver romananalys i egen planering gör den när vi har läst klart
boken/lite under tiden
Uppgifter:
- Läslogg
(kommentera berättande)
- Ny
läslogg som bearbetning
- Sammanfattning berättande på något kapitel?
- Läsförståelseuppgift
(innehåll och kommenterande)
- Muntlig
diskussion/samtal om citat
Vecka 43 (21 okt-25 okt)
Dk 3-4
Måndag 12.30-14.00
Vux 5 SM
Ev. nya elever + repetera regler m.m. Eget arbete!
Tisdag 10.00-11.30 Vux 6 SM + LJ
Eget arbete
Källkritik: Mahdi
Presentationer: Nadin, Bayan, Haidar, Osman
Källkritik: Mahdi
Presentationer: Nadin, Bayan, Haidar, Osman
Tisdag 12.30-14.00 Vux
3 SM
Sök information om “Andra världskriget”. Läs helst på SO-rummet:
https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/andra-varldskriget
https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/andra-varldskriget
Tyskland
Polen
Judar
Förföljelse
Förintelse
Koncentrationsläger
Nazister
Hitler
1939-1945
+ dela ut romanen
+ dela ut romanen
Onsdag
Inget prov!
Onsdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ
Onsdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ
“Mötas på mitten” - vad vet ni om andra världskriget? Skriv stödord och
samla i mitten. Berätta för varandra i slutet.
Ev. prata i slutet:
Hur tror ni att det var att leva som jude under den här tiden?
Hur tror ni att det var att leva som “vanlig tysk”?
Hur tror ni att det var att leva som nazist?
Torsdag 10.00-11.30 Aulan LJ
Eget arbete
Fredag 8.00-9.30 Aulan SM
Frågor till kapitel 1 (fundera på dem innan läsning):
- Vem är
Maria?
- Vad gör
hon i Brunos rum?
- Varför
är Bruno så trevlig/artig mot Maria, trots att han är lite irriterad?
- Vad får
du veta om Brunos mamma?
- Varför
är hon nervös?
- Vad tror Bruno det beror på,
att han måste flytta?
Prata om ord från
kapitlet + börja läsa kapitel 1
Ev. läxa att läsa klart kapitel 1 till måndag. Fixa läsgrupper!
Vecka 44 (28 okt-1 nov)
Dk 3-4
Måndag 12.30-14.00
Vux 5 Mia låser upp! Ingen lärare!
Sammanfatta kap 1 i din läsgrupp.
Gruppläsning av kapitel 2.
Gruppläsning av kapitel 2.
Läs klart kap. 2 på egen hand om ni inte hinner på lektionen.
Tisdag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux 5 LI
OBS!
Provtillfället ligger här istället för på onsdag!
Läsförståelse för alla på kap. 2! (sammanfatta och kommentera berättande)
Läxa: Läs kapitel 3 i din läsgrupp till torsdag!
Tisdag 12.30-14.00
Hemstudier
- lärarna på utbildning! Skolan är öppen, så ni kan sitta här med er läsgrupp!
Onsdag
Hemstudier
- lärarna på utbildning! Skolan är öppen på eftermiddagen, så då kan ni sitta här med er läsgrupp!
Torsdag 10.00-11.30 Aulan TJ
Läraren kollar förståelsen av kapitel 1-3
Gemensam läsning av kapitel 4 med fokus på ord
Gemensam läsning av kapitel 4 med fokus på ord
Fredag 8.00-9.30 Aulan SM
Eget arbete
Tack så mycket!
SvaraRadera