Fredag v 6
Bildspel till denna
gemensamt:
Kräftor i ett historiskt
perspektiv
Kräftskivan, den traditionella svenska
festen i samband med kräftfiskesäsongen under augusti månad, är en relativt ung
företeelse. Vi har ätit kräftor här i Sverige ända sedan medeltiden och från 1500-talet har kräftan fungerat som festmat för kungligheter. Men
företeelsen med fest i samband med kräftfisket, där kräftorna äts hela och
kalla, uppkom så sent som i slutet av 1800-talet, då i form av den borgerliga
”kräftsupen” vilket var ett festligt sätt att ta farväl av sommaren och
välkomna den annalkande hösten. Uttrycket ”kräftskiva” dök dock upp först på
1930-talet och spreds därefter från överklassen till de breda folklagren.
1. Vad betyder meningarna?
2. Vilka ord i texten är viktiga? Kan vi göra
egna stödord ibland?
3. Vilka bilder skulle vi kunna använda?
Planering dk 2-4
Period 2 våren 2019
Dk 2-4
Måndag 12.30-14.00
Vux 5 SM (parallella)
Nya elever i gruppen. Vad behöver man veta när man studerar i den här gruppen?
Tema i 5 veckor
Grupparbeten
Bloggen - planering + exempel
Matrispapper och uppgifter i skolan + bearbetningar
Egen planering
Plastfickan
Fronter - att lämna in
Bedömning/rättning av uppgifter
Att bli klar
Att skriva om fakta med egna ord:
Gemensam omskrivning - utan lexikon:
Kräftskivan idag
Att kräftskivan alltid sker i början av
augusti har förstås att göra med att kräftan är redo att fiskas just då. Den
ökande konsumtionen i slutet av 1800-talet ledde dock till en utfiskning som
framtvingade en lagstadgad begränsning för kräftfisket med ett premiärdatum
fastslaget till den 8 augusti. Sedan 1994 är förbudet borttaget men gäller ändå
formellt på många ställen för att kräftorna ska hinna växa till sig innan de
plockas upp. Genom import kan vi nu dessutom äta kräftor året runt. Men
traditionen med kräftpremiär har blivit så stark att de flesta ändå har sitt
kräftkalas under augusti månad. Kräftskivan som firande är helt enkelt lika
rotad i den svenska kulturen som jul och midsommar.
Så här skrev vi om texten:
I början av augusti är det dags att fånga kräftorna och ha kräftfest, eftersom då är de tillräckligt stora. I slutet av 1800-talet kom en lag då man förbjöd kräftfiske före 8 augusti, eftersom kräftorna höll på att ta slut, för att folk hade börjat fiska och äta kräftor jättemycket. Efter 1994 tog man bort lagen som fanns tidigare, men den respekteras ändå på många platser och man väntar tills kräftorna är lagom stora. Nu kan vi köpa kräftorna från andra länder, så vi äter kräftor under hela året. Även om vi kan äta kräftor hela året, har vi fortfarande kvar traditionen att äta kräftor i augusti. Traditionen med kräftor är lika viktig i Sverige som jul och midsommar.
Börja skriva om två och två - utan lexikon:
En lustig tradition i
betraktarens ögon
Så långt är allt väl. Det är sättet på
vilket vi firar kräftsäsongen som för utomstående blir något konstigt, om än
härligt. Attiraljerna med hattar och övrig rekvisita, brännvinet och
snapsvisorna, samt hur vi suger musten ur kräftornas undersida, måste betecknas
som extremt skandinaviskt. Det är detta som skiljer oss från övriga européer;
men när man tänker efter firar vi på liknande sätt också vid flera andra
högtider. Snapsen och visorna är de samma, bara maten på bordet skiljer.
Så här kan man skriva om texten:
En konstig tradition för andra människor
Fram hit är allt okej. Vi firar med kräftskiva på det här sättet och många människor från andra länder tycker att det är ovanligt, men ändå fantastiskt. Till festen hör höga hattar och andra saker, alkohol och snapslåtar och vi suger in kräftornas spad från underdelen av kräftan i munnen med kraft och detta beskriver att det är något skandinaviskt. Den här traditionen är typisk för Sverige och finns inte i andra länder. Vi firar på samma sätt vid flera andra högtider, men då äter vi annan mat.
Tisdag 8.00-9.30
Vux
6 SM, LJ
Fortsätt skriv om i par (texten från igår)
Gör eventuellt om detta också om tid
finns:
Men surströmmingen då?
Surströmmingstraditionen är kanske ett
ännu mer besynnerligt fenomen i den svenska kulturen än kräftorna, eftersom
även utlänningar kan förstå att man vill äta skaldjur. Surströmming däremot är
ju faktiskt inget annat än jäst – enligt många rutten – fisk eftersom den har
fått fermentera (jäsa) innan den läggs på konserv.
Festtraditionen med surströmming kretsar
nästan enbart kring själva surströmmingen vars extremt starka lukt chockar
många.
Även surströmmingshistorien har urgamla
anor. Jäsning av livsmedel har använts som konserveringsmetod i årtusenden. I
Sverige blev det dock vanligt först på 1500-talet på grund av en längre tids
saltbrist som uppstått efter att Hansan av politiska skäl beslutat att strypa saltleveranserna till Gustav Vasas Sverige.
Surströmmingens långa hållbarhetstid
gjorde den populär främst inom det militära. Idag sker framställningen av
surströmming uteslutande i Norrland med centrum runt Höga kusten.
Tisdag 10.00-11.30
Vux
6 SM
Eget arbete
Onsdag 8.00-9.30
Provtillfälle Vux 5 LI
Uppgift: Skriv om faktatext (utan lexikon)/Bildspel (utifrån faktatext)
Elever som redan har godkänt på de
uppgifterna gör något annat!
Onsdag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
Hur gick uppgiften idag? Titta i par på
någons uppgift och försök göra den bättre och prata om den är okej eller inte?
Eget arbete!
Torsdag 10.00-11.30
Vux 5
LJ (parallella)
Eget arbete
Fredag 8.00-9.30
Vux
3 SM (parallella)
Läs gemensamt en text om någon
fritidsaktivitet i Kungsör och prata om vad det handlar om (som vidare träning
på att visa att man förstår faktatext) + eget arbete
Vecka 8 (18 feb - 22
feb)
Dk 2-4
Måndag 12.30-14.00
Vux 5 SM (parallella)
Träna på att kommentera faktatexten från i
fredags - gruppvis
Tisdag 8.00-9.30
Vux
6 SM
Läs individuellt en faktatext om någon
annan fritidsaktivitet (Lärarna gör flera frågor att välja mellan) + eget
arbete och tid att ev. bearbeta uppgiften från förra veckan
Tisdag 10.00-11.30
Vux
6 SM, LJ
Muntlig uppgift: Kommentera texten från
pass 1 (en fråga per person) + eget arbete
Onsdag 8.00-9.30
Provtillfälle Vux 5 LI
Uppgift: Kommentera faktatext/Bildspel utifrån faktatext/Annat som man behöver
Onsdag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
Hur gick uppgiften idag?
Eget arbete
Torsdag 10.00-11.30
Vux 5
LJ (parallella)
Hur skriver man en faktatext? Titta på
strukturen för en faktatext. Berätta om vad som är målet:
Elever som inte har skrivit en
godkänd faktatext tidigare, ska gör det nu. Faktatexten ska handla om någon
fritidsaktivitet som finns i Kungsör. Man får inte välja någon som vi redan har
jobbat med. Följande kan väljas - max två elever kan välja samma aktivitet:
- Något av gymmen i Kungsör
- Badhuset
- Ishallen
- Fritidsbanken
- Ridklubben
- Biblioteket
- Lockmora
- Utomhusanläggningar
- Kultur för barn och unga
- Bad
- Kungsörs schackklubb
- KanotklubbenSkriv upp vilka som väljer vad!Alla ska muntligt presentera om fritidsaktiviteten som man väljer, så även om man inte ska skriva en faktatext, ska man välja en aktivitet. Det ska göras ett bildspel som ska användas vid en muntlig presentation.Faktatext och presentationer ska vara klart och genomföras i slutet av vecka 10 och början av vecka 11.Fredag 8.00-9.30 Vux 3 SM (parallella)Börja med faktatext/bildspel och presentation!Vecka 9 (25 feb - 1 mars)Dk 2-4Måndag 12.30-14.00 Vux 5 SM (parallella)Uppgift: Bearbeta uppgiften från i onsdagsTisdag 8.00-9.30 Vux 6 SM, LJBörja/Fortsätt arbetet med faktatext och presentationTisdag 10.00-11.30 Vux 6 SMBörja/Fortsätt arbetet med faktatext och presentation. Har alla koll på hur de kan fortsätta under hemstudierna? Prata med alla!Onsdag 8.00-9.30 Provtillfälle Vux 5 LIUppgift - extra för dem som behöverOnsdagHemstudier!TorsdagHemstudier!FredagHemstudier!Vecka 10 (4 mars-8 mars)Dk 2-4Måndag 12.30-14.00 Vux 5 SM (parallella)Fortsätt arbetet med faktatext och presentationTisdag 8.00-9.30 Vux 6 SM, LJMöjlighet att göra muntlig uppgift utifrån egen planering + eget arbeteTisdag 10.00-11.30 Vux 6 SMFortsätt arbetet med faktatext och presentation + eget arbeteOnsdag 8.00-9.30 Provtillfälle Vux 5 LIEv. uppgifter för elever som behöverOnsdag 12.30-14.00 Vux 6 LJFortsätt arbetet med faktatext och presentationTorsdag 10.00-11.30 Vux 5 LJ (parallella)Fortsätt arbetet med faktatext och presentationFredag 8.00-9.30 Vux 3 SM (parallella)Muntliga presentationer + ge feedback och bedöm direkt efter
- Senast inlämning av egen faktatext!Vecka 11 (11 mars - 15 mars)Dk 2-4Måndag 12.30-14.00 Vux 5 SM (parallella)Muntliga presentationer + ge feedback och bedöm direkt efterTisdag 8.00-9.30 Vux 6 SM, LJMuntliga presentationer + ge feedback och bedöm direkt efterTisdag 10.00-11.30 Vux 6 SMEget arbete + individuella samtalOnsdag 8.00-9.30 Provtillfälle Vux 5 LIEv. uppgifter för elever som behöverOnsdag 12.30-14.00 Vux 6 LJEget arbete + individuella samtalTorsdagHemstudier - lärarna bedömer!Fredag 8.00-9.30 Vux 3 SM (parallella)Eget arbete + individuella samtal
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar