Vecka 8 (18 feb - 22 feb)
Dk 2-4
Måndag 12.30-14.00 Vux 5 SM (parallella)
Träna på att kommentera faktatexten från i fredags - gruppvis. Dessa frågor ska vi jobba med:
- Hur tänker ni att föreningen skulle kunna göra för att få fler medlemmar?
- I t.ex. barngympa-gruppen står det: "Här blandas lek med allvar." Vad tror ni att de menar med det?
Det kan betyda att det finns ett mål med gymnastiken, men de gör det på ett roligt sätt genom att låta gymnasterna ta ansvar. Ledarna har en planering och vet varför de gör saker, men för barnen blir det bara något roligt. Om barnen leker en lek där de jagar varandra, tänker inte barnen på att det är bra träning, utan de har bara roligt tillsammans. Då når ledarna sitt mål. I alla lekar med regler blir det att lek blandas med allvar.
Det kan betyda att det finns ett mål med gymnastiken, men de gör det på ett roligt sätt genom att låta gymnasterna ta ansvar. Ledarna har en planering och vet varför de gör saker, men för barnen blir det bara något roligt. Om barnen leker en lek där de jagar varandra, tänker inte barnen på att det är bra träning, utan de har bara roligt tillsammans. Då når ledarna sitt mål. I alla lekar med regler blir det att lek blandas med allvar.
- Varför tror ni att föreningen vill att man ska lämna kontaktuppgifter vid anmälan?
Tisdag 8.00-9.30 Vux 6 SM
Fortsatt egen läsning om IF Rune gymnastiken (text från i fredags) + eget arbete och tid att ev. bearbeta uppgiften från förra veckan
Tisdag 10.00-11.30 Vux 6 SM, LJ
Muntlig uppgift: Kommentera texten från pass 1 (en fråga per person) + eget arbete
Onsdag 8.00-9.30 Provtillfälle Vux 5 LI
Uppgift: Kommentera faktatext - för alla som behöver den uppgiften. Annars gör man i första hand bildspel utifrån faktatext/annat som man behöver.
Kom ihåg att ni måste bearbeta era inte godkända uppgifter, innan ni får en ny chans på den typen av uppgift!
Onsdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ
Hur gick uppgiften idag?
Eget arbete
Torsdag 10.00-11.30 Vux 5 LJ (parallella)
Hur skriver man en faktatext? Titta på strukturen för en faktatext. Berätta om vad som är målet:
Elever som inte har skrivit en godkänd faktatext tidigare, ska gör det nu. Faktatexten ska handla om någon fritidsaktivitet som finns i Kungsör. Man får inte välja någon som vi redan har jobbat med. Följande kan väljas - max två elever kan välja samma aktivitet:
- Något av gymmen i Kungsör - Msqin
- Ishallen - Iman
- Fritidsbanken
- Ridklubben -Hana
- Biblioteket - Rami
- Lockmora
- Utomhusanläggningar
- Kultur för barn och unga
- Bad
- Kungsörs schackklubb
- Kanotklubben - Mhd EkrayemSkriv upp vilka som väljer vad!Alla ska muntligt presentera om fritidsaktiviteten som man väljer, så även om man inte ska skriva en faktatext, ska man välja en aktivitet. Det ska göras ett bildspel som ska användas vid en muntlig presentation.Faktatext och presentationer ska vara klart och genomföras i slutet av vecka 10 och början av vecka 11.Fredag 8.00-9.30 Vux 3 SM (parallella)Börja med faktatext/bildspel och presentation!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar