Efter den halvtimmen som vi la på att prata resultat på uppgiften, vilket jag inte hade planerat, placerade ni er i grupper om tre och ni läste tillsammans i romanen från sidan 65 till 78, vilket är de sidor som ni kommer att få diskutera imorgon. Jag ville att ni skulle högläsa och prata med varandra om texten och uttrycken i den. Detta dels för att jobba med texten och försöka förstå den bättre med hjälp av varandra och mig, men också för att ni skulle få jobba ihop er lite i grupperna, så att ni har möjlighet att känna er mer bekväma imorgon. Så, hur kändes det idag när ni läste ihop?
Imorgon kommer ni alltså att få diskutera citat som vi lärare har valt ut. Vad ska man tänka på när man diskuterar tänker ni? I kunskapskraven kan vi plocka ut följande som handlar om att diskutera:
Eleven
diskuterar översiktligt några
företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då
också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.
|
Eleven
diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser
med egna erfarenheter och kunskaper.
|
Eleven
diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden
där språket används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser
med egna erfarenheter och kunskaper.
|
I muntlig
interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig
tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte,
mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda i huvudsak
fungerande strategier som i viss mån löser problem i och
förbättrar interaktionen.
|
I muntlig
interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig
tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte,
mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda fungerande
strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
|
I muntlig
interaktion i olika, även mer formella, sammanhang kan eleven uttrycka sig
tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning
till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda väl
fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och
för den framåt på ett konstruktivt sätt.
|
Ayman32
SvaraRaderavad engagerande skrift du skriver Sofia!
Jag onskar att Jag bilr ännu bättre!
Ha en bra dag!
Ayman32
SvaraRaderaFinns bra tips för att svara bätter på "läs mellan raderna" frågor?
Sök på "läsa mellan raderna" på google!
RaderaHär finns lite men jag vet inte om det är vad du söker:
Raderahttp://svenska123.se/index.php?option=com_content&view=article&id=146:att-laesa-mellan-raderna&catid=44:att-laesa-faktatext&Itemid=128
https://m.youtube.com/watch?v=HCnmqQECclQ
Ayman32
RaderaTack för länkar Sofia! länkar är nyttiga!
Jag har lärt mig att det är inte viktigt att svaret måst vara rätt. Det beror på hur jag tänker och min erfarenheter, men jag måste förklara varför skriver jag så.
Jag har förstått mellan raderna är små iden som Författaren inte vill visa sin åsikt direkt.
Man kan koppla den till livet. T.ex när en kvinna säger till sin man att hon fryser, bör man inte sätta på värmen, men krama henne.