Har ni några uttryck från romanen som ni kan dela här på bloggen? Vad har ni funderat mycket på?
På måndag delar vi in oss i grupper, så läs så mycket som möjligt till dess. Här finns lite hjälpfrågor som ni kommer att kunna ha till hjälp i analysen:
Kapitelanalys
”Stjärnlösa nätter”
Handling
- Berätta kort om handlingen i kapitlet, ca. 5-8 meningar.
- Vilken händelse/del av kapitlet kommer ni att minnas? Varför?
Inledning
och avslutning
- Hur börjar kapitlet?
- Hur slutar kapitlet?
- Kopplas dessa ihop på något sätt?
Personer
- Vilka personer finns med här och hur beskrivs de? Skriv med egna ord!
- Vilka känslor har personerna här? Varför känner de så?
- Är beskrivningarna tydliga eller måste vi dra egna slutsatser?
Miljön
- Var utspelar sig kapitlets handling?
- Hur beskrivs platserna?
Tid
- När händer det?
- Under hur lång tid händer det? Hur kan ni veta det?
- Hoppar händelserna mellan olika tider?
Stämning
- Vilka olika stämningar finns i kapitlet? Motivera genom att koppla till boken!
Språk
- Hur är språket?
- Dialoger?
- Långa eller korta meningar?
- Ålderdomliga ord?
- Slang?
- Bildspråk - Liknelser och metaforer?
- Monologer?
Ge exempel från kapitlet!
Berättarperspektiv
- Vem berättar och vad vet den om personerna och platserna?
Budskap
- Kan ni se något budskap i kapitlet – alltså, vad vill författaren visa oss?
Mer
tips om novellanalys från:
Mall
för novellanalys
(inklusive ett och annat kort exempel på ”svar”)
Var utspelar sig novellen? I en stad? På landet? I vilket land?
Inomhus? Utomhus?
[exempel på svar: Novellen utspelar sig i England, det verkar vara en liten by några mil norr om London. Berättelsen utspelar sig framförallt i två hus, ett fint stort nybygge och ett gammalt slitet slott.]
[exempel på svar: Novellen utspelar sig i England, det verkar vara en liten by några mil norr om London. Berättelsen utspelar sig framförallt i två hus, ett fint stort nybygge och ett gammalt slitet slott.]
När och hur länge utspelar det sig? I nutid/dåtid/framtid? Under nån timma?
I flera år?
[exempel på svar: Novellen utspelar sig på 1930-talet, under tre sommardagar.]
[exempel på svar: Novellen utspelar sig på 1930-talet, under tre sommardagar.]
Vilka aktörer deltar i novellen, och hur
beskrivs de? Huvudpersoner, bifigurer? Vilka
relationer har de till varann?
[exempel på svar: Två tvillingsystrar har huvudrollen, Jackie (flamsig och skämtsam) och Christie (allvarsam). Deras mamma (sträng och orättvis) och familjens hund Gandalf (halvblind men pigg) är bifigurer.]
[exempel på svar: Två tvillingsystrar har huvudrollen, Jackie (flamsig och skämtsam) och Christie (allvarsam). Deras mamma (sträng och orättvis) och familjens hund Gandalf (halvblind men pigg) är bifigurer.]
Nämn en viktig händelse (eller händelser
eller händelsekedja) i novellen. Varför är detta viktigt?
[exempel på svar: Christie snavar på Gandalf och slår sig så att hon svimmar. Jackie får panik och boxar till Gandalf så att han ramlar ned i en damm och drunknar. Sen försöker hon väcka Christie, som vaknar och blir arg och ledsen när hon hittar Gandalf i dammen. Detta är viktigt eftersom det förändrar tvillingarnas relation till det sämre, och Jackie får dåligt samvete.]
[exempel på svar: Christie snavar på Gandalf och slår sig så att hon svimmar. Jackie får panik och boxar till Gandalf så att han ramlar ned i en damm och drunknar. Sen försöker hon väcka Christie, som vaknar och blir arg och ledsen när hon hittar Gandalf i dammen. Detta är viktigt eftersom det förändrar tvillingarnas relation till det sämre, och Jackie får dåligt samvete.]
Vilken tanke eller idé tror du att
författaren försöker förmedla? Seriösa författare skriver oftast för
att de vill säga något till läsaren – försök komma på vad det kan vara.
Vem är novellens berättare? En av aktörerna, eller en ”allvetande,
utomstående” berättare?
[exempel på svar: Det är en ”allvetande” berättare, som berättar i tredje person – t ex ”Hon åt pistageglass”, inte ”Jag åt pistageglass”, vilket ju är första person.]
[exempel på svar: Det är en ”allvetande” berättare, som berättar i tredje person – t ex ”Hon åt pistageglass”, inte ”Jag åt pistageglass”, vilket ju är första person.]
Några övriga trix som författaren
använder sig av? Kanske använder författaren korta
meningar för att ibland höja tempot i berättelsen? Eller symboler, som t ex att
en vit duva flyger förbi (står ofta för hopp eller fred eller godhet)? Använd
din fantasi och analysförmåga för att blottlägga några av författarens olika
tekniker.
Är det en klassisk novell eller en
snapshot-novell? (Mer
info om detta hittar du i slutet av min artikel: ‘Vad är en novell’)
Gillade du novellen eller inte? Och
varför? Svara ärligt och försök motivera så gott
du kan. Det är tillåtet att berätta hur du känner inför novellen, här handlar
det inte bara om fakta. Precis som med musik, man känner ju vad man gillar
eller ej, och ungefär varför.
Trevlig helg! /Sofia och Liselotte
Ayman32
SvaraRaderaAtt läsa romanen, är en sak man kan göra när som helst, men att fråga lärarna är den bästa saken att göra. Jag har lärt mig t.ex. skillnaden mellan adverb och satsadverbial.
På högsta hugg är ett bra uttryck.
Jag har läst analysen, så jag inte tror att den inte är svår. När jag klarar romanen, ska jag fundera mer på kapitelanalys.
Är "Jag har läst analysen, så jag inte tror att den inte är svår.” rätt?
Ayman32
RaderaNu är jag klar.
"I högsta hugg"?
SvaraRaderaSå här blir din mening:
Jag har läst en analys(eller analysfrågorna eller vad syftar du på?), så jag tror inte att den är svår att göra. Eller tycker du att det verkar svårt? I så fall: ...och jag tror att den är svår. Det känns som att "och" är ett bättre bindeord här.
Ayman32
RaderaTack Sofia!
Ayman32
SvaraRaderaJag tackar dig av hjälp.
Jag tror att i högsta hugg betyder att man ska slå något och att man är redo.
Tallstugan är en bra sida.
Jag har en fråga.
Är "Jag tackar dig av hjälp." rätt?
Jag tackar dig för hjälpen, ska det vara. Nja, i högsta hugg betyder något annat. Du får försöka igen. 😊
RaderaAyman32
RaderaTack Lisa!
Jag har läst en sida i Tallstugan som står i den att: "Av" används också före andra substantiv
som talar om varför man gör eller vet något.
Ex.
skrattar av glädje
blir sjuk av sorg
vet/förstår något av erfarenhet
träffar någon av en händelse
knuffar någon av misstag (Men: med avsikt, med mening)
dör av svält
lider av en sjukdom (Jfr lider för något = får problem)
njuter av musik
länken till sidan.
http://tallstugan.se/0176.aspx