Bedömning av omgjord faktatext:
Anpassning till syfte:
Visar att man har förstått originaltexten: □
Använder ett enklare språk än originaltexten: □
Har bytt ut vissa ord: □ Har ändrat ganska mycket: □ Texten är helt omgjord: □
Kommentarer:
Allmänt om språket:
|
Eleven kan skriva sin text med viss språklig variation (ord och meningar), enkel textbindning samt i huvudsak fungerande
anpassning till språkliga normer
och strukturer (tydlighet, skrivregler och grammatik).
|
Eleven kan skriva sin text med relativt god språklig variation (ord och meningar), utvecklad textbindning och relativt väl fungerande anpassning till språkliga normer och strukturer (tydlighet, skrivregler och grammatik).
|
Eleven kan skriva sin text med god språklig variation (ord och meningar), välutvecklad
Textbindning och väl fungerande
anpassning till språkliga
normer och strukturer (tydlighet, skrivregler och grammatik).
|
Bedömning av kommentar:
Koppling till sammanhanget
(Varför- frågor)
|
Eleven kommenterar centrala delar med viss koppling till orsakssambandet och med det visar eleven grundläggande läsförståelse
|
Eleven kommenterar centrala delar med relativt god koppling till orsakssambandet och med visar eleven god läsförståelse
|
Eleven kommenterar centrala delar med god koppling till orsakssambandet och med visar eleven mycket god läsförståelse
|
Språkligt
|
Eleven kan skriva sin text med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och struktur.
|
Eleven kan skriva sin text med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt i relativt väl fungerande anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och struktur
|
Eleven kan skriva sin text med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt i väl fungerande anpassning till syfte, mottagare och texttyp samt till språkliga normer och struktur
|
Kommentarer:
Lärare:
Datum:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar