Period 2
5 februari – 9 mars (5 veckor)
Arbetsområde: Argumenterande texter
Innehåll:
- Läsa texter och lyssna på föreläsning (Ulrika) om skola och arbetsliv
- Strukturen i argumenterande texter (samla olika sätt att uttrycka åsikter och argument)
- Läsa argumenterande texter och svara på argumenterande texter
- Referatmarkörer + källor till faktaargument
- Läsa argumenterande text i par och förbereda en enskild presentation
- Ge feedback på en muntlig presentation
Uppgifter:
- Diskussioner utifrån en argumenterande text
- Presentera en argumenterande text.
- Ge feedback på en presentation
- Skriva svar på argumenterande text. Använd referatmarkörer och källor
- ...
Måndag 5 feb
Nya elever!
- Hur studerar man på sva grund?
- Alla kan börja/fortsätta jobba med något i sin planering
Tisdag 6 feb
Pass 1: (SM och LJ)
Eget arbete + tid med nya elever
Pass 2:
Börja arbetet om åsikter/argument
- Vad är en åsikt? Hur kan man uttrycka sin åsikt på olika sätt?
- Skriva åsikter gruppvis/par på bloggen om att studera och att hitta jobb som vuxen i Sverige
Onsdag 7 feb
- Vad är argument? Hur kan man uttrycka argument? Vilka olika typer finns?
- Skriv argument till era åsikter som ni skrev på bloggen igår
- Lämna ut länkarna till artiklar som vi ska läsa torsdag och fredag (på bloggen)
Torsdag 8 feb
Vi läser artiklarna gemensamt:
Fredag 9 feb
Fortsatt läsning av artiklarna..
Måndag 12 feb
Ulrika besöker och föreläser om “olika vägar in i arbetslivet”!
Ord läggs på bloggen inför läsningen på onsdag!
Tisdag 13 feb
Pass 1: (SM o LJ) Diskussioner utifrån artiklar och Ulrikas föreläsning utifrån frågor/teman
Pass 2: Eget arbete
Onsdag 14 feb
Läsning av “Korta byggtider…” gemensamt
Torsdag 15 feb
Eget arbete + egen läsning av “Korta byggtider..”
Fredag 16 feb
Läsförståelsefrågor “Korta byggtider…” (Liza vaktar!)
Måndag 19 feb
Grupparbete startar - presentationer torsdag 22 feb och fredag 23 feb (bildspel valfritt)
- Han trivs med jobbet (Grundhjulet sid 283)
- Utdrag: Små citroner gula: När kan du börja? (Grundhjulet sid 159)
- Vad har du sysslat med då? (Grundhjulet sid 290)
- Trivsel på jobbet (Grundhj sid 280)
- Stresskurs populärast bland eleverna (artikel från gammalt NP)
- …
Eleverna läser en text i grupp och förbereder att berätta vad den handlar om. I presentationen ska de också föra fram sina egna åsikter om ämnet med motiveringar. De får välja själva om de ska använda PP eller inte.
Fortsättning följer...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar