Ni fick några tips så här i slutet också:
Några
slutliga tips till era reportage
- Variera pratminus och berättande text. Man kan återberätta det som någon har sagt i intervjun.
- Beskriv personernas inre och yttre.
- Var saklig! Man får inte hitta på något som inte stämmer.
- Var närvarande i texten! Man ska känna att ni är där.
- Låt dem som ni har intervjuat läsa ert reportage innan ni lämnar in på fredag.
- Fokusera på vårt tema ”en växande skola i utveckling”.
När ni känner er helt nöjda med reportaget (dock senast fredag), lämnar ni det på Fronter och sen kommer vi lärare granska dem lite närmare.
Imorgon startar Liselotte upp en ny texttyp, som även den finns i tidningar, men är av en helt annan typ. Nu kommer det att handla om att uttrycka åsikter och argument i temat om insändare. Vet ni vad det är för något?
Här kan ni se en kort film, där det berättas mer om texttypen:
https://www.youtube.com/watch?v=ow8Z37XT5L0
En ny elev började i gruppen idag och vi hälsade henne välkommen. Vi får lära känna henne mer nu framöver!
Ha det bäst! /Sofia
Jag är nöjd med min ropertage och det var jättekul att vi jobbade tillsammans och frågade varandra när vi behövde hjälp. Jag har lärt mig att en ropertag är mer levande än en artikel och det kan handla om vad som helst.
SvaraRaderaInsändare är en texttyp i en tidning, där skriver man sina åsikter om någonting. Man måste skriva ett problem och hur man tycker att det här problemet ska lösas.
Noor
Det var roligt att höra att du är nöjd! Bra beskrivning, att ett reportage är mer levande. Så är det verkligen, mer beskrivningar och journalisten finns med i reportaget.
RaderaDet stämmer det du skriver om insändare, bra!
Jag hade roligt när vi jobbade med reportagen och jag lärde mig mycket saker. Den var första gången som jag prova att intervjuer någon och ställa frågor och spelar in intervjuer jag kände mig som en journalist. :D
SvaraRaderaDet var jättekul tycker jag!:)